Spis treści
Co to jest nauczyciel wspomagający w przedszkolu?
Nauczyciel wspomagający w przedszkolu to pedagog specjalny, którego najważniejszym zadaniem jest otoczenie opieką dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Tego rodzaju specjaliści są obecni w różnych typach placówek przedszkolnych. Spotkamy ich:
- w przedszkolach integracyjnych, promujących wspólną edukację dzieci o zróżnicowanych potrzebach,
- w tych z oddziałami integracyjnymi,
- w przedszkolach ogólnodostępnych.
Głównym celem pracy nauczyciela wspomagającego jest efektywna realizacja programów przedszkolnych, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb każdego malucha – zarówno w sferze rozwoju, edukacji, jak i w kontekście jego możliwości psychofizycznych. Stanowi on wsparcie dla nauczyciela prowadzącego grupę, tworząc z nim zgrany zespół, który wspólnie dba o wszechstronny rozwój i wychowanie wszystkich podopiecznych.
Jakie są potrzeby dzieci, które korzystają z pomocy nauczyciela wspomagającego?
Dzieci, które w przedszkolu wymagają dodatkowego wsparcia, posiadają specjalne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dokument ten precyzuje, jakie konkretnie czynniki powodują, że dziecko potrzebuje pomocy. Przyczyny te mogą być bardzo zróżnicowane – od:
- niepełnosprawności ruchowej,
- niepełnosprawności intelektualnej,
- spektrum autyzmu, włączając w to zespół Aspergera,
- niepełnosprawności sprzężone,
- zaburzenia zachowania.
Potrzeby każdego dziecka są unikalne, dlatego nauczyciel musi brać pod uwagę ich specyficzne trudności. Proces wsparcia obejmuje nie tylko edukację i terapię, ale również budowanie pozytywnych relacji z otoczeniem. W realizacji celów edukacyjnych pomaga nauczyciel wspomagający, który opiera się na Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym (IPET) oraz Wielospecjalistycznej Ocenie Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU). Dodatkowo, dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjnych, które są indywidualnie dopasowywane do ich potrzeb. Kluczowe jest także wspieranie integracji z rówieśnikami, aby budować dobre relacje i stwarzać warunki do aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkolnym.
Jakie zadania pełni nauczyciel wspomagający?
Nauczyciel wspomagający to osoba o fundamentalnym znaczeniu dla prawidłowego rozwoju dzieci, które wymagają szczególnego wsparcia w edukacji. Jego praca obejmuje aktywny udział w tworzeniu inkluzywnego środowiska przedszkolnego. Do jego obowiązków należy:
- dopasowanie technik nauczania do unikalnych potrzeb każdego dziecka, uwzględniając jego indywidualne predyspozycje psychofizyczne,
- prowadzenie zajęć rewalidacyjnych oraz tych o charakterze terapeutycznym, których celem jest odpowiadanie na konkretne deficyty i wyzwania, z jakimi zmaga się uczeń,
- koncentrowanie się na integracji podopiecznego z grupą rówieśniczą, ułatwiając mu budowanie pozytywnych relacji i uczestnictwo w życiu przedszkola,
- bliska współpraca z innymi nauczycielami, specjalistami (psychologiem, logopedą i innymi), rodzicami oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
- monitorowanie postępów dziecka, aktywne uczestniczy w opracowywaniu i wdrażaniu Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET) oraz w Wielospecjalistycznej Ocenie Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU),
- dbałość o to, aby pomoce dydaktyczne były w pełni dostosowane do specyficznych wymagań danego dziecka, jednocześnie wspierając nauczyciela prowadzącego w codziennych obowiązkach.
Jakie kwalifikacje są wymagane od nauczyciela wspomagającego?

Od nauczyciela wspomagającego oczekuje się solidnego przygotowania z zakresu pedagogiki specjalnej – to absolutna podstawa! Najlepiej, by ukończył studia wyższe na takim kierunku, na przykład:
- oligofrenopedagogikę,
- surdopedagogikę,
- tyflopedagogikę,
- pedagogikę resocjalizacyjną.
Alternatywnie, można ukończyć studia podyplomowe w tej dziedzinie. Co więcej, istotna jest wiedza psychologiczna, dzięki której łatwiej jest rozpoznawać i odpowiadać na potrzeby emocjonalne i społeczne uczniów. W pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami ruchowymi nieoceniona będzie wiedza z zakresu fizjoterapii, a doświadczenie w pracy z różnorodnymi niepełnosprawnościami okaże się niezwykle cenne. Nie można również zapominać o znajomości specyfiki edukacji przedszkolnej. Kluczowa pozostaje umiejętność elastycznego dostosowywania metod pracy, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb każdego dziecka, które wynikają z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET), który odgrywa tu fundamentalną rolę.
Jakie dokumenty są wymagane przy zatrudnieniu nauczyciela wspomagającego?
Przy zatrudnianiu nauczyciela wspomagającego, poza standardową dokumentacją kadrową, kluczowe jest przedstawienie dokumentów poświadczających jego przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej. Innymi słowy, konieczne jest udokumentowanie jego kompetencji do pracy z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Jakie dokładnie dokumenty są wymagane?
Przede wszystkim, niezbędny jest dyplom ukończenia studiów wyższych, na przykład z:
- oligofrenopedagogiki (w przypadku pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną),
- surdopedagogiki (w zakresie wad słuchu),
- tyflopedagogiki (w odniesieniu do wad wzroku),
- pedagogiki resocjalizacyjnej.
Ukończone studia podyplomowe w tej dziedzinie są również w pełni akceptowane. Oprócz kwalifikacji, absolutnie konieczne jest zaświadczenie o niekaralności. To szczególnie istotne ze względu na bezpieczeństwo podopiecznych, z którymi nauczyciel będzie bezpośrednio współpracował. Kolejnym wymogiem jest orzeczenie lekarskie, które stwierdza brak przeciwwskazań zdrowotnych do pełnienia funkcji nauczyciela. Dodatkowo, wszelkie zaświadczenia o ukończonych kursach, szkoleniach lub warsztatach z pewnością będą stanowiły wartość dodaną. Mogą to być na przykład szkolenia z zakresu komunikacji alternatywnej, terapii behawioralnej lub pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Tego typu dodatkowe umiejętności świadczą o jego zaangażowaniu oraz chęci ciągłego rozwoju zawodowego.
Jakie są zasady zatrudnienia nauczyciela wspomagającego?
Zatrudnianie nauczyciela wspomagającego regulują przepisy Karty Nauczyciela oraz właściwe rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej. Osoba ta jest zatrudniana w oparciu o umowę o pracę, która może być zawarta na czas określony lub nieokreślony. Wymiar jego etatu, czyli to, czy pracuje na pełny etat, czy tylko jego część, jest uzależniony od specyficznych potrzeb danego przedszkola. Istotny wpływ na tę decyzję ma liczba dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Ostateczną decyzję o zatrudnieniu podejmuje dyrektor placówki, który dokładnie analizuje wspomniane orzeczenia wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Dodatkowo dyrektor weryfikuje, czy kandydat spełnia wszystkie niezbędne kryteria kwalifikacyjne.
Jakie przedszkola wymagają zatrudnienia nauczyciela wspomagającego?
Przedszkola integracyjne to miejsca, gdzie każde dziecko, niezależnie od swoich możliwości, ma szansę na harmonijny rozwój. Ich podstawowym założeniem jest wspólna edukacja i wychowanie dzieci z niepełnosprawnościami oraz tych w pełni sprawnych. Dzięki temu już od najmłodszych lat uczy się tolerancji i wrażliwości na potrzeby innych.
Oprócz przedszkoli stricte integracyjnych, istnieją również placówki z oddziałami integracyjnymi. W tych drugich, obok standardowych grup, funkcjonują specjalne, mniejsze oddziały integracyjne. Dzieci mogą więc uczyć się zarówno w grupach ogólnodostępnych, jak i tych specjalnych, dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb.
Co ciekawe, także przedszkola ogólnodostępne mają możliwość przyjmowania dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W takim przypadku często niezbędne staje się zatrudnienie dodatkowego nauczyciela wspomagającego. Konieczność ta uzależniona jest od liczby dzieci wymagających dodatkowego wsparcia, a także od minimalnego i maksymalnego zakresu tego wsparcia, określonego przez obowiązujące przepisy. Ostateczna decyzja w tej sprawie podejmowana jest w porozumieniu z organem prowadzącym daną placówkę.
Kto decyduje o wymiarze godzin pracy nauczyciela wspomagającego?

Dyrektor przedszkola, analizując potrzeby dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, ustala wymiar godzin pracy nauczyciela wspomagającego. Decyzja ta opiera się przede wszystkim na indywidualnych wymaganiach edukacyjnych ucznia, jak również uwzględnia zalecenia otrzymane z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dopiero po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją, dyrektor może precyzyjnie dostosować zakres wsparcia do konkretnego przypadku.
Ile godzin pracuje nauczyciel wspomagający w przedszkolu?
Pensum nauczyciela wspomagającego wynosi 20 godzin zegarowych tygodniowo. Czas ten poświęcony jest bezpośredniej pracy z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Należy jednak pamiętać, że jego obowiązki na tym się nie kończą. Nauczyciel wspomagający:
- aktywnie uczestniczy w planowaniu zajęć,
- ściśle współpracuje z innymi pedagogami oraz specjalistami,
- prowadzi niezbędną dokumentację.
Wymiar etatu nauczyciela wspomagającego zależy od potrzeb danego przedszkola, a konkretnie od liczby dzieci z orzeczeniami. W zależności od sytuacji, nauczyciel może być zatrudniony na pełen etat (40 godzin tygodniowo) lub na jego część. Ostateczna liczba godzin spędzanych bezpośrednio z uczniami zależy od indywidualnych zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz od stopnia wsparcia, którego potrzebują poszczególni podopieczni.
Kiedy przedszkole powinno rozważyć zatrudnienie nauczyciela wspomagającego?
Przedszkole powinno rozważyć zatrudnienie nauczyciela wspomagającego, szczególnie jeśli edukują się w nim dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Ich indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne bywają bardzo zróżnicowane i wymagają fachowej, intensywnej pomocy. Decyzja o zatrudnieniu dodatkowego specjalisty musi być jednak gruntownie przemyślana. W pierwszej kolejności należy dokładnie przeanalizować potrzeby każdego dziecka, zawarte w orzeczeniu. Istotne jest również uwzględnienie możliwości finansowych i organizacyjnych placówki. Kluczowe jest bowiem zapewnienie każdemu dziecku optymalnych warunków do rozwoju i edukacji.
Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego jest szczególnie wskazane, gdy mowa o dziecku potrzebującym dodatkowego wsparcia w:
- sferze psychofizycznej,
- rozwijaniu kompetencji społecznych i emocjonalnych,
- pokonywaniu barier utrudniających mu pełny udział w życiu przedszkolnym.
Obecność takiego specjalisty okazuje się nieoceniona, gdyż umożliwia efektywną realizację zaleceń zawartych zarówno w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym (IPET), jak i wspiera Wielospecjalistyczną Ocenę Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU).
Jakie są korzyści płynące z zatrudnienia nauczyciela wspomagającego dla dzieci?

Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego stanowi nieocenioną pomoc dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Zyskują one bowiem spersonalizowane wsparcie, idealnie dopasowane do ich indywidualnych potrzeb i możliwości. Jakie konkretnie korzyści płyną z takiego rozwiązania? Przede wszystkim, nauczyciel wspomagający aktywnie wspiera rozwój edukacyjny ucznia, pomagając mu przezwyciężać napotykane trudności w nauce. Nie tylko ułatwia zrozumienie prezentowanego materiału, ale także rozwija kluczowe umiejętności. Co więcej, dostosowuje metody pracy dydaktycznej tak, aby jak najlepiej odpowiadały specyficznym potrzebom danego dziecka. Wsparcie nauczyciela wspomagającego wpływa również pozytywnie na sferę emocjonalną ucznia, budując jego poczucie własnej wartości i wzmacniając wiarę we własne siły. Pomaga także w radzeniu sobie z napięciem i stresem wynikającym z procesu uczenia się.
Kolejnym ważnym aspektem jest rozwój społeczny. Nauczyciel wspomagający pełni rolę mediatora, ułatwiając integrację dziecka z rówieśnikami. Uczy efektywnej komunikacji i kształtuje umiejętność budowania zdrowych relacji, co przekłada się na wzrost pewności siebie w kontaktach interpersonalnych. Dzięki nauczycielowi wspomagającemu, możliwe jest rozpoznanie i skuteczne przezwyciężanie różnorodnych barier utrudniających funkcjonowanie dziecka w przedszkolu, takich jak na przykład problemy z koncentracją uwagi czy trudności w komunikacji. Wsparcie to umożliwia dzieciom pełne uczestnictwo w zabawach i zajęciach organizowanych w placówce. Indywidualne podejście nauczyciela pozwala na odkrywanie i rozwijanie ukrytych talentów i mocnych stron dziecka, wspierając jego wszechstronny rozwój. Nauczyciel wspomagający służy także wsparciem dla nauczyciela prowadzącego grupę, dzieląc się swoją wiedzą specjalistyczną i doświadczeniem.
Obecność nauczyciela wspomagającego znacząco zwiększa szanse dzieci z orzeczeniem na odniesienie sukcesu zarówno w edukacji przedszkolnej, jak i w dalszym życiu, a także buduje ich pewność siebie i wiarę we własne możliwości.
W jaki sposób nauczyciel wspomagający współpracuje z dyrektorem przedszkola?
Nauczyciel wspomagający pełni istotną funkcję w projektowaniu i wdrażaniu edukacji integracyjnej. W ścisłej współpracy z dyrektorem przedszkola dba o stworzenie optymalnych warunków do rozwoju każdego dziecka, zwłaszcza tego z orzeczeniem o potrzebie specjalnego kształcenia. Na bieżąco informuje on dyrektora o postępach uczniów i sygnalizuje wszelkie napotykane trudności. Dodatkowo, w razie potrzeby, proponuje modyfikacje w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym (IPET). Dyrektor z kolei wspiera nauczyciela wspomagającego, udostępniając mu niezbędne narzędzia, takie jak szkolenia czy pomoce dydaktyczne. W trakcie konsultacji omawiane są również kwestie adaptacji przestrzeni przedszkolnej oraz organizacji zajęć. Wspólnie podejmują decyzje dotyczące optymalnego wsparcia dla dzieci. Ta kooperacja odgrywa zasadniczą rolę dla efektywności edukacji integracyjnej.