Chojnice to istotna stacja węzłowa, która znajduje się w pięknym mieście Chojnice, ulokowanym w województwie pomorskim oraz w powiecie chojnickim. Stacja ta jest strategicznie umiejscowiona przy ulicy Dworcowej, w południowo-wschodniej części miasta, co czyni ją kluczowym punktem komunikacyjnym dla mieszkańców oraz turystów.
Warto dodać, że na placu przed dworcem, aż do grudnia 2021 roku, mieścił się dworzec autobusowy. Jednakże, na początku 2022 roku, został on przeniesiony w nowe miejsce – na ulicę Towarową, która znajduje się na północ od stacji kolejowej.
Spod dworca kolejowego odjeżdżają autobusy miejskie, które są obsługiwane przez MZK Chojnice. Z tego miejsca można skorzystać z różnych linii, takich jak 4, 6, 7 i LN, które odjeżdżają z przystanku zlokalizowanego przy ulicy Warszawskiej, a także z linii 1 i 8, które odjeżdżają z nowego dworca autobusowego przy ul. Towarowej. W ten sposób Chojnice zyskują na dostępności transportowej oraz wygodzie dla swoich mieszkańców.
Historia
Kolej pojawiła się w Chojnicach w 1871 roku, kiedy to Królewskie Koleje Wschodnie zainaugurowały połączenie, a miasto miało zaledwie 3000 mieszkańców. Linia ta łączyła Berlin i Gdańsk z Królewcem, a jej wybór wynikał z preferencji istniejącego łatwego terenu, który jednak nie prowadził przez większe miejscowości.
Chojnice zyskały status węzła kolejowego 15 listopada 1877 roku, kiedy to zakończono budowę linii do Człuchowa, a rok później do Szczecinka. W 1883 roku powstała natomiast linia łącząca Chojnice z Tucholą, a w 1894 roku otwarto trasę z Nakła nad Notecią do Chojnic. Kolejny krok naprzód nastąpił w 1902 roku, kiedy to Chojnice uzyskały bezpośrednie połączenie z Kościerzyną.
W październiku 1908 roku intensywne opady śniegu spowodowały, że ruch kolejowy na trasie Chojnice – Piła został wstrzymany na kilka dni. W pierwszej dekadzie XX wieku, dążąc do podniesienia znaczenia odcinka Chojnice – Czersk, podjęto decyzję o rozbudowie linii do czterech torów. Istniały też plany związane z przełożeniem linii do Tucholi, obejmujące wykonanie nasypów oraz budowy przyczółków pod wiadukty, które nie zostały jednak zrealizowane.
W roku 1920 granica polsko-niemiecka przebiegała tuż na zachód od Chojnic, co uczyniło lokalną stację istotnym przejściem granicznym na trasie tranzytowej między Rzeszą a Prusami Wschodnimi. Niestety, 1 września 1939 roku, w trakcie obrony Chojnic, zniszczono wiadukt kolejowy.
W 1945 roku Niemcy przywiązywali dużą wagę do obrony Chojnic, które były kluczowym węzłem kolejowym. Mimo zapowiadanej elektryfikacji, w okresie PRL tego projektu nie zrealizowano. Przełomowym momentem nastąpił 1 kwietnia 1991 roku, kiedy to likwidacja parowozowni w Kościerzynie oznaczała koniec obsługi pociągów pasażerskich za pomocą lokomotyw parowych.
W 1992 roku zainstalowane zostały pierwsze szynobusy serii SA101 na trasie Kościerzyna-Gdynia, jednak okazały się one zbyt małe i zostały przeniesione na linie z mniejszym ruchem pasażerskim, w tym na trasę Chojnice-Kościerzyna. W 2001 roku zamknięto Zakład Taboru w Chojnicach, jednakże w tym samym roku, dzięki interwencji samorządu województwa pomorskiego, udało się uratować linię Chojnice – Kościerzyna przed likwidacją.
W 2007 roku ze stacji w Chojnicach wyruszył pierwszy pociąg spółki Arriva PCC Rail, która obecnie funkcjonuje jako Arriva RP. W lutym 2024 roku zakończono dwuletny remont budynku dworca, którego koszt wyniósł 24 miliony złotych. Prace te były częścią szerszego projektu unijnego, który miał na celu stworzenie węzła integrującego różnorodne środki transportu.
Linie kolejowe
Chojnice pełnią ważną rolę jako węzeł kolejowy, w którym krzyżuje się pięć istotnych linii kolejowych.
- Linia kolejowa nr 203, łącząca Tczew z Kostrzynem,
- Linia kolejowa nr 208, przebiegająca od Działdowa do Chojnic,
- Linia kolejowa nr 210, łącząca Chojnice z Runowem Pomorskim,
- Linia kolejowa nr 211, prowadząca z Chojnic do Kościerzyny,
- Linia kolejowa nr 281, która łączy Oleśnicę z Chojnicami (czynna jedynie w transporcie towarowym).
Wszystkie wymienione linie są normalnotorowe i nie zostały zelektryfikowane.
Infrastruktura
Dworzec
Budynek dworca usytuowany jest w centralnej części stacji kolejowej, pomiędzy drugimi a trzeciimi peronami. Jest to struktura o ceglanym wykończeniu i wielobryłowej architekturze. W roku 2015, budynek został przekazany w ręce samorządu miejskiego, co otworzyło drogę do jego modernizacji. Po dwuletnich pracach rewitalizacyjnych, które zakończyły się w lutym 2024 roku, odbyła się ceremonia otwarcia, która miała miejsce 7 marca 2024 roku.
Na stacji znajdują się również kasy biletowe, które czynne są od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 15.00. Dodatkowo, od lutego 2024 roku, na stacji funkcjonuje Videomat Polregio, co znacznie ułatwia pasażerom zakup biletów.
Perony
Na stacji zlokalizowanych jest pięć niskich peronów, każdy o wysokości wynoszącej 30 cm nad górną krawędzią szyny. Część z nich pokryta jest nawierzchnią z płyt chodnikowych, inne natomiast mają nawierzchnię brukowaną. Wszelkie perony zostały ze sobą połączone, a także z dworcem autobusowym, dzięki przejściu podziemnemu, co umożliwia wygodne przemieszczanie się pasażerów.
Urządzenia sterowania ruchem kolejowym
Stacja jest wyposażona w urządzenia przekaźnikowe, które zapewniają bezpieczeństwo oraz sprawność ruchu kolejowego. Wszelkie sygnalizatory znajdujące się na terenie stacji są świetlne, co przyczynia się do lepszej widoczności i komunikacji w ruchu kolejowym.
Inne
Na obszarze stacji znajdują się także dwie lokomotywownie obsługiwane przez Polregio oraz dwie wieże wodne. Mimo to, na terenie stacji wciąż obecne są zaniedbane, ale niestety niewykorzystywane żurawie wodne, które przywołują wspomnienia o minionych czasach w historii kolejnictwa.
Pociągi
Połączenia
Od: | Przez: | Do: |
---|---|---|
Polregio | ||
– | Czersk – Czarna Woda – Starogard Gdański (Pruszcz Gdański – Gdańsk Główny – Sopot – Władysławowo) | Tczew (wyd. Gdynia Główna / Hel) |
(wyd. Słupsk) Szczecinek | (Miastko) Czarne – Człuchów | – |
Krzyż | Piła Główna – Złotów | – |
– | Brusy (Somonino – Żukowo) | Kościerzyna (wyd. Gdynia Główna) |
PKP Intercity | ||
Kostrzyn nad Odrą | Gorzów Wielkopolski – Krzyż Wielkopolski – Złotów – Czersk – Czarna Woda – Starogard Gdański – Tczew – Gdańsk Główny – Sopot | Gdynia Główna |
Arriva RP | ||
– | Tuchola – Wierzchucin – Maksymilianowo | Bydgoszcz Główna |
W obowiązującym rozkładzie na lata 2023/2024 stacja w Chojnicach oferuje połączenia do różnych miejscowości, w tym:
- Tczew,
- Gdynia Główna oraz Gdańsk Główny,
- Hel (dostępny jedynie w sezonie letnim),
- Kościerzyna,
- Człuchów, Szczecinek, Słupsk,
- Piła Główna, Krzyż, Gorzów Wielkopolski oraz Kostrzyn nad Odrą,
- Bydgoszcz Główna, Tuchola.
W latach 2016-2017 stacja była częścią trasy pociągu TLK „Kociewie”, który kursował między Gorzowem Wielkopolskim a Gdynią Główną. Po zmianach w rozkładzie w 2017 roku, połączenie to zostało zastąpione przez TLK „Bory Tucholskie”, obsługujące trasę Gdynia Główna – Kostrzyn i w przeciwnym kierunku.
Obsługa na stacji obejmuje także ruch towarowy, a przez Chojnice przejeżdżają pociągi transportujące ładunki dla lokalnego przemysłu oraz składniki, które posiadają przekroczoną skrajnię kolejową.
Od września 2023 roku możliwe stało się podróżowanie bezpośrednim pociągiem z Portu Lotniczego w Gdańsku do Chojnic.
Ruch pasażerski
Rok | Roczna wymiana | Dzienna wymiana pasażerska |
---|---|---|
2017 | 511 000 | 1400 |
2018 | 511 000 | 1400 |
2019 | 548 000 | 1500 |
2020 | 659 000 | 1800 |
2021 | – | 700 – 1000 |
2022 | – | 1700 |
Przypisy
- OlekO. Knitter OlekO., Dworzec w Chojnicach oficjalnie otwarty! Teraz czas na perony [online], Zawsze Pomorze, 07.03.2024 r. [dostęp 01.05.2024 r.]
- Dworzec kolejowy w Chojnicach gotowy. Strażnicy miejscy będą mieć luksusowo. chojnice.naszemiasto.pl. [dostęp 30.01.2024 r.]
- Skończył się czas na remont dworca kolejowego w Chojnicach. Miasto nalicza kary za zwłokę. zawszepomorze.pl. [dostęp 30.01.2024 r.]
- MZK Chojnice: Schemat sieci MZK Chojnice. [dostęp 12.02.2024 r.]
- Samorządy przejęły dworce w Chojnicach i Brusach(FOTO). czas.tygodnik.pl. [dostęp 03.05.2016 r.]
- Zgrzyt zębów na premierze Arrivy. nowosci.com.pl. [dostęp 03.05.2016 r.]
- Odjazdy z nowego dworca w Chojnicach – od 01.01.2022 r.
- Ryszard Stankiewicz, Marcin Stiasny: Mały atlas linii kolejowych Polski 2011. Rybnik: Eurosprinter, 2011, s. B5. ISBN 978-83-931006-3-7.
- Filip Karoński, Marcin Przegiętka. O tym pisano w lipcu... „Świat Kolei”. 07/2011, s. 6. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
- Sławomir Fedorowicz. Chojnice – planowane wyprowadzenie linii do Tucholi. „Świat Kolei”. 01/2012, s. 34–35. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
- Andrzej Massel. Pasażerski ruch kolejowy w czasach II Rzeczypospolitej (1) połączenia międzynarodowe. „Świat Kolei”. 11/2009, s. 14–21. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
- Paweł Terczyński. Wagony i zespoły spalinowe w obsłudze ruchu regionalnego na PKP. „Świat Kolei”. 09/2008, s. 12–21. Łódź: Emi-Press. ISSN 1234-5962.
- Grzegorz Kotlarz. Nowe pociągi z gagarinami. „Świat Kolei”. 11/2007, s. 4. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
- Ryszard Stankiewicz. Nowoczesność na linii Gdynia-Kościerzyna. „Koleje Małe i Duże”. 02/2006, s. 7. Katowice: APLAND. ISSN 1641-117X.
- J. Remisiewicz. Pociągi z przekroczoną skrajnią. „Świat Kolei”. 08/2002, s. 4. ISSN 1234-5962.
- Michał Jerczyński. Kolejowe stacje wodne (1) Wieże ciśnień. „Świat Kolei”. 10/2002, s. 18–26. Łódź: Emi-Press. ISSN 1234-5962.
- Wykaz peronów. 22.07.2014 r. [dostęp 14.08.2014 r.]
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska – Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Odpowiedź na ponowną interpelację w sprawie transportu generatorów produkowanych przez firmę Alstom. [dostęp 09.08.2013 r.]
- Urząd TransportuU.T. Kolejowego Urząd TransportuU.T., Przewozy pasażerskie [online], Portal statystyczny UTK [dostęp 20.02.2023 r.]
- Od 11 grudnia nowe połączenia i krótsze czasy przejazdu! PKP Intercity wprowadza roczny rozkład jazdy 2016/17. intercity.pl. [dostęp 12.01.2017 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Liceum Ogólnokształcące im. Filomatów Chojnickich w Chojnicach | Ratusz w Chojnicach | Powszechna Wyższa Szkoła Humanistyczna „Pomerania” w Chojnicach | Ławeczka Juliana Rydzkowskiego w Chojnicach | Igły (Chojnice) | Lądowisko Chojnice-Szpital | Mostostal Chojnice | Miejski Zakład Komunikacji w Chojnicach | Cmentarz parafialny w Chojnicach | Muzeum Historyczno-Etnograficzne im. Juliana Rydzkowskiego w ChojnicachOceń: Chojnice (stacja kolejowa)